Tabaksindustrie gebruikt onderzoekers als spreekbuis
Een slimme strategie van de tabakslobby: niet zelf iets beweren, maar een vooraanstaand adviesbureau inschakelen om dat te doen. Zo krijgen ze het voor elkaar dat een rapport roept dat duurdere sigaretten tot meer sigarettensmokkel leidt.
De tabakssector wordt niet blij van hoge accijnzen. De belastingen op sigaretten zorgen ervoor dat mensen minder gaan roken, en dus daalt hun omzet en winst. De overheid blijft de accijnzen verhogen. Hoe duurder een pakje sigaretten, hoe minder mensen roken, weten we uit onderzoek.
Dus wat doe je dan als tabaksfabrikant, die toch gewoon geld wil blijven verdienen? Je zaait verwarring over het effect van zo’n maatregel. Met misleidende onderzoeken, die volop de media halen.
Illegale smokkel en misgelopen belastinggeld
Zo is er het Project Sun-rapport: vier grote tabaksfabrikanten betalen KPMG om onderzoek te doen naar de smokkel van illegale sigaretten in Europa. De industrie beweert dat prijsverhogingen voor sigarettensmokkel zorgen. KPMG is een accountantsbureau dat goed bekend staat. Het doet sinds 2006 onderzoek naar de illegale smokkel van sigaretten in de Europese Unie. Met zo’n rapport kan de tabaksindustrie mooi gaan staan zwaaien, als het in hun straatje past.
Dat doet Big Tobacco dan ook. In 2012 bijvoorbeeld, verstuurt Philip Morris International een ronkend persbericht. ‘Midden in de economische crisis en begrotingstekorten wordt Europa geplaagd door illegale sigaretten. Er worden gemeenschappen door vernietigd.’ Beetje overdreven, zou je denken, maar volgens het persbericht lopen de Europese lidstaten samen 12,5 miljard euro aan belastingen mis. En de toegenomen smokkel zou komen door de hogere accijnzen.
Lobbytruc
Ook zegt het KPMG-rapport dat het feit dat er minder sigaretten worden verkocht, een teken is dat er méér sigarettensmokkel is. Maar dat heeft een heel andere oorzaak. De tabaksindustrie (en dus ook KPMG) weet: hoe duurder de sigaretten, hoe minder mensen gaan roken. Dát is dus een veel betere verklaring voor de dalende sigarettenverkoop. Maar die verklaring past niet in hun straatje.
Ondertussen halen de KPMG-rapporten wel steeds de media. De boodschap die ervan uitgaat: pas toch op met die accijnzen, want je loopt er als overheid te veel geld door mis. Een lobbytruc waarmee Big Tobacco de overheid over hoopt te halen minder accijnzen te gaan heffen.
Onderzoekers voor het karretje spannen is niet de enige strategie die de industrie gebruikt om verwarring te zaaien. Ook tijdens een wereldwijde pandemie maken ze dankbaar gebruik van slecht onderzoek. Nog meer weten? Lees verder bij Tabaksindustrie.