De tabaksindustrie zet bewust in op arme landen

tabaksindustrie zet bewust in op arme landen

In westerse landen gelden te veel regeltjes, dus zet Big Tobacco in op armere landen zoals Indonesië. De marketing richt zich daar vooral op kinderen. Met desastreus effect.

Regels en wetten moeten ervoor zorgen dat de tabaksindustrie minder makkelijk zijn verslavende product kan verkopen. Reclame maken mag niet meer. De overheid verhoogt de accijns op tabak waardoor roken steeds duurder wordt. De tabaksindustrie mag geen contact hebben met de overheid over beleid. Al die maatregelen hebben effect: het aantal rokers daalt in Nederland en andere westerse landen al jaren.

Recordwinsten

Je zou denken dat de tabaksindustrie dus steeds minder geld verdient. Maar dat klopt helaas niet. Ook in westerse landen worden er nog altijd recordwinsten gedraaid. In de tabakshandel heb je 4 grote spelers: Philip Morris International (PMI), British American Tobacco (BAT), Japan Tobacco en Imperial Brands. Samen verkopen ze voor ongeveer 130 miljard euro aan sigaretten per jaar. Daarvan is ongeveer 30 miljard euro winst.

Maar al die wetgeving in Europese landen vindt Big Tobacco wel vervelend. In landen waar minder regels en wetten zijn, hoeven ze minder moeite te doen om mensen aan het roken te krijgen. Daarom zetten ze volop in op armere landen, en landen met minder regels. ‘Groeimarkten’ noemen ze het zelf. Ze boren daar een nieuwe groep rokers aan, zodat ze de komende jaren deze recordwinsten blijven maken.

De tabaksindustrie noemt landen met minder regels en tabakswetten 'groeimarkten'

Target the children

Wie zijn deze ‘nieuwe rokers’? Kinderen, vooral. Mensen die jong verslaafd raken aan roken zijn extra lang klant, weet de tabaksindustrie. In Indonesië adverteren tabaksfabrikanten daarom bewust in en rond scholen. Het land hangt vol met posters voor tabak, je kunt er overal roken en er worden zelfs gratis sigaretten uitgedeeld.

En met succes. Zo blijkt onder andere uit deze (oude) documentaire van ABC news,  waarin beelden te zien zijn van rokende kinderen van 2 of 8 jaar oud. Bijna 1 op de 5 kinderen tussen de 13 en 15 jaar in Indonesië rookt. Dat zijn veel meer jongens dan meisjes. Van de jongens tussen de 13 en 15 jaar rookt meer dan een derde. In totaal rookt 71% van de mannelijke bevolking: het hoogste percentage ter wereld. In totaal sterven er per jaar 290.000 Indonesiërs aan de gevolgen van roken.

Gevolgen van roken in arme landen het ergst

Over de hele wereld roken 1,1 miljard mensen. 80% van deze rokers leven in armere landen. Juist in deze landen zijn de gevolgen van roken op de gezondheid, het milieu en de economie het grootst. Meer kinderen overlijden aan meeroken. Omdat rokers in deze landen veel geld kwijt zijn aan hun verslaving, hebben ze minder geld voor zorg, voedsel, onderdak, kleding, of onderwijs voor hun kinderen. De meeste tabaksplantages zijn in arme landen. De ontbossing en luchtvervuiling is slecht voor het milieu en de mensen die er wonen.

De tabaksindustrie weet dat de gevolgen van roken voor mensen in armere landen erger zijn. Toch weerhoudt het ze er niet van om juist in die landen al het marketing budget in te zetten om zoveel mogelijk mensen (liefst kinderen) aan het roken te krijgen. De kassa moet tenslotte wel blijven rinkelen.

Liever de kassa van deze industrie niet (meer) laten rinkelen? Kijk dan bij Ik wil stoppen en besteed het geld van je pakje peuken, e-smoker of nicotinezakje ergens anders aan!

Deel dit artikel

Bekijk ook

verlichte tekst met you got this

10 redenen om samen te stoppen

Hieronder lees je 10 redenen waarom samen stoppen een goed idee is. 1. De kans is groter dat ...
schaakspel

Deze strategieën gebruikt de tabakslobby om beleid te beïnvloeden

De tabaksindustrie mag eigenlijk niet meepraten over gezondheidsbeleid van de overheid. Maar Big Tobacco heeft zo haar trucs ...
telefoon met koffie ernaast

Waarom Big Tobacco zijn stiekeme reclames op jongeren richt

Voor de tabaksindustrie is het heel belangrijk dat zij haar sigaretten en e-sigaretten bij jongvolwassenen onder de aandacht ...
twee vrouwen

Meer succes door samen te stoppen

Waarom samen met iemand stoppen de kans op succes vergroot "Ik bepaal zelf of ik stop met roken ...