Juul vape richt reclame op kinderen en jongeren
Een nieuw, hip bedrijfje zou met hun vape levens redden door rokers van de tabakssigaret af te helpen. Ze zouden de ‘tabaksindustrie ontwrichten’. In werkelijkheid had diezelfde industrie voor één derde de aandelen in handen. En richtten ze de campagnes van hun vape met drie keer meer nicotine op jongeren en kinderen.
In 2015 bracht een klein bedrijf uit Silicon Valley een e-sigaret op de markt die levens moest gaan redden. Hun nieuwe e-sigaret Juul zou verstokte rokers van de schadelijke tabakssigaretten afhelpen. De makers voorspelden dat ze de ‘tabaksindustrie zouden ontwrichten’.
Knappe jongeren
Een nobel doel. ‘Maar zo werd het product niet uitgerold’, vertelt Becky Freeman, onderzoeker aan de University of Sydney aan Zembla. Ze onderzoekt hoe tabaksbedrijven de volksgezondheidgezondheid proberen te beïnvloeden. In de eerste reclamecampagne zien we hippe, knappe jongeren die al dansend trekjes nemen van hun vape. Niet het beeld dat in je opkomt als je ‘verstokte roker’ hoort.
Advertenties in tienerbladen
Welke doelgroep had Juul eigenlijk voor ogen? ‘Millenials, geloof ik. Ik weet het niet meer zo goed,’ zegt Steven Baillie, de reclameregisseur van de campagne. Toen deze vape op de markt kwam was de jongste Millenial 20 jaar oud. Nét legaal om aan te verkopen dus.
De marketing liet echter een nog jongere doelgroep zien dan de jongvolwassen Millenial. ‘Je had advertenties in tienerbladen en op websites met strips voor kinderen,’ aldus Freeman. ‘Het effect van de campagne was enorm,’ herinnert ze zich.
Nicotine epidemie
In 2018 vapen meer dan 3 miljoen middelbare scholieren in de Verenigde Staten. Een nieuwe ‘nicotine epidemie’ is een feit. De producenten van Juul worden door het Congres opgeroepen en moeten bij een openbare hoorzitting verschijnen.
‘Wij zijn geen tabaksfabrikant. We willen hun product, de sigaret, juist uitbannen,’ zegt oprichter James Monsees tijdens de hoorzitting. Op het tijdstip dat hij die getuigenis aflegde, bezat Philip Morris USA één derde van de aandelen van Juul. Vreemd, voor een bedrijf dat doet alsof het een ‘grote tegenstander’ van diezelfde industrie wil zijn.
Uiteindelijk geeft geen van deze bedrijven om de gezondheid van hun klanten. Hoe jonger hun klantjes verslaafd raken aan hun product, des te meer rinkelt de kassa. Hier lees je meer over hoe de tabaksindustrie zijn marketing bewust op jongeren richt. Wil jij de privéjets van de tabaksindustrie niet langer betalen? Kijk dan bij Ik wil stoppen.