Hoezo verslaving? Je rookt toch omdat je dat zelf wilt?

man die bedenkelijk in de camera kijkt

Een sigaret opsteken is je eigen keus, toch? Nou, zo simpel ligt het niet. De nicotine in tabak en vapes is extreem verslavend. En de tabaksindustrie doet zo z’n best om mensen aan het roken en vapen te krijgen, dat de bewering ‘het is je eigen keus’ niet zomaar opgaat.

De tabaksindustrie zet roken neer als een vrije keus, een lifestyle. Door reclame te maken met een stoere, tegendraadse cowboy die rookt, bijvoorbeeld. Dat beeld verkoopt een stuk beter dan het beeld van een verslaving waar je langzaam aan dood gaat.

Inmiddels wordt ook vapen als een lifestyle neergezet. De ongrijpbare cowboy is niet meer van deze tijd, dus dit keer met knappe, feestende influencers. Ander beeld, hetzelfde smerige marketingtrucje.

Jong geleerd is lang verslaafd

Meer dan 80% van de mensen die roken is voor z’n 18e begonnen. En dan zijn ze al snel verslaafd aan de nicotine. Ongeveer tweederde van de jongeren die eens een sigaretje uitproberen, roken al snel elke dag. Niet voor niets staat nicotine op nummer 3 in de ranglijst van verslavende middelen. Dat maakt nicotine verslavender dan cocaïne en GHB.

Fabrikanten doen er alles aan om sigaretten en vapes zo verslavend mogelijk te maken

Extra verslavend

De industrie voegt ook nog eens allemaal stofjes toe om sigaretten nóg verslavender maken. Honing om de smaak van tabak minder bitter te maken en stofjes die ervoor zorgen dat je niet gaat hoesten. Of wat dacht je van ammoniak? Dat zorgt er waarschijnlijk voor dat de nicotine nog sneller in je bloed wordt opgenomen.

Fabrikanten hebben aan de vape een extra verslavende vorm van nicotine toegevoegd. ‘Nicotinezout prikt niet zo in je keel als ‘gewone’ nicotine’, vertelt Esther Croes, arts-epidemioloog van het Trimbos-instituut aan NOS.

Target the children

En dan richt de industrie zijn marketingpijlen bewust op kinderen en jongeren. Ze weten dat een jong brein sneller verslaafd raakt aan nicotine. En hoe jonger een klantje verslaafd is, des te langer kunnen ze geld aan diegene verdienen.

Daarom zien de vapes eruit als felgekleurde markeerstiften. Sommigen hebben zelfs ledlampjes, glitterpapier of zien eruit als speelgoed. Zoete smaakjes zoals Peach Ice, Strawberry Mojito en Berry Blast zijn vooral aantrekkelijk voor kinderen. En dat is geen toeval.

Vrije keus of niet?

Oké, even samengevat. Fabrikanten van sigaretten en vapes verkopen een verslaving als een lifestyle, ze maken het product zo verslavend mogelijk én ze doen er alles aan om vooral kinderen en jongeren verslaafd te krijgen. Is roken en vapen dan wel je eigen keus?

Stoppen met deze 'lifestyle' blijkt ook lastig: ruim 80% van de mensen die roken wil stoppen, maar beginnen vaak toch weer. Zo’n verslaving is nogal hardnekkig.

Rook of vape jij en wil je stoppen? Kijk dan bij Ik wil stoppen. Wil je meer weten over de tactieken van de tabaksindustrie en verslaving? Check dan deze artikelen over hoe de tabaksindustrie kinderen aan het vapen krijgt, of hoe ze bijdragen aan klimaatverandering en kinderarbeid.

Deel dit artikel

Bekijk ook

vrouw die wat leest en verbaasd kijkt

3 hardnekkige fabels over roken en stress

Er zijn veel onzinnige opvattingen de wereld in geholpen over de relatie tussen roken en stress. Van sommige ...
vrouw die kracht laat zien

Tips om goed voorbereid te stoppen

Sommige mensen besluiten te stoppen met roken en dat gaat ze in één keer goed af. Maar voor ...
laboratorium medewerker

Zo maken tabaksfabrikanten sigaretten nóg verslavender (en minder vies)

Stel: je wilt een product verkopen dat wel verslavend, maar eigenlijk niet echt lekker is. Wat doe je ...
beeld van vrouwe Justitia

Met nicotinezakjes omzeilt de tabaksindustrie de wet

De tabaksindustrie heeft een nieuw product op de markt gebracht: nicotinezakjes of 'snus'. Met deze zakjes hoeft de ...