Sigarettenfilters alleen goed voor de zakken van Big Tobacco
Sigarettenfilters zijn bedacht door de industrie om roken minder schadelijk te doen lijken. Maar in werkelijkheid zijn sigaretten met filters slecht voor de gezondheid, én het milieu. Het enige waar sigarettenfilters goed voor zijn, is het vullen van de zakken van tabaksfabrikanten.
Plastic sigarettenfilters zijn rond de jaren 50 door de industrie op de markt gebracht. Door slim te sjoemelen met meetapparatuur leken de sigaretten met filters minder schadelijk. Maar in werkelijkheid krijgt een roker juist méér schadelijke stoffen binnen. Zo'n 20 jaar na het invoeren van de filter nam een bepaald type longkanker zelfs toe.
4,5 biljoen peuken per jaar
Maar de sigarettenfilter is niet alleen slecht voor de gezondheid. Ongeveer tweederde van alle peuken wordt na het roken op de grond gegooid. Zo belanden er jaarlijks zo’n 4,5 biljoen sigarettenfilters in het milieu. Die filters zijn gemaakt van slecht afbreekbaar plastic. Sigarettenfilters zijn de op één na meest voorkomende plastic vervuilers wereldwijd.
70% van de zeevogels heeft peukenafval in de maag
Het plastic, maar ook de achtergebleven nicotine en teer vergiftigen de bodem, het grondwater en planten. Ook dieren lijden onder peukenafval. Onderzoekers hebben restanten van peuken in de magen van 70% van de zeevogels en 30% van de zeeschildpadden gevonden.
Milieu of marketing?
De kosten om al dat peukenafval op te ruimen zijn voor de burger, niet de industrie die de vervuiling veroorzaakt. Om het imago wat op te krikken maken tabaksfabrikanten graag gebruik van ‘greenwashing’. Tabaksfabrikanten doen alsof ze milieubewust zijn, terwijl ze eigenlijk aan hun marketing werken.
Zo sponsorde Philip Morris International (PMI) bijvoorbeeld de Litterati-app. In deze app kunnen mensen geolocaties delen van gebieden waar ze peukenafval hebben opgeruimd. Goed initiatief, zou je denken. Maar deze data geeft PMI stiekem heel veel verkoopinformatie. PMI kan die geolocaties goed gebruiken om te bepalen op welke plekken veel gerookt wordt, en de marketing daar wat opschroeven. Volgens een lokale Britse krant sponsorde PMI zelfs een opruimactie met drones. Die drones werden gebruikt om kansrijke plekken met veel peukenafval in kaart te brengen.
Lees meer over hoeveel geld de tabaksindustrie uitgeeft aan marketing. Of hoe ze ervoor zorgen dat mensen zo jong mogelijk beginnen met roken. Ben jij klaar met deze industrie? Kijk dan bij Ik wil stoppen.