Feestje? Wel even op de foto met sigaretten

kom naar dit feest-wel even op de foto met sigaretten

Tabaksfabrikanten mogen geen reclame maken voor sigaretten. Toch weten ze de regels te omzeilen. Ze zetten influencers in of zorgen dat zij het enige merk zijn wat op een festival verkocht wordt. Alles om jongeren toch aan het roken te krijgen.

Je krijgt op Facebook een uitnodiging voor een feestje. Het lijkt je leuk, maar als je daar eenmaal bent, biedt een gastvrouw je sigaretten aan en moedigt je aan een selfie te maken. Achter je hangt een spandoek met daarop groot de naam van het sigarettenmerk. Of je die foto even wil delen op je socials?

Klinkt gek, maar het gebeurt. Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Zuid-Californië toen ze gingen graven naar hoe de tabaksindustrie tegenwoordig aan marketing doet.

Stiekeme Facebookreclame

In Nederland is tabaksreclame sinds 2002 verboden. Sponsoring van muziekfestivals, sportclubs en advertenties op radio en televisie mogen niet meer. Die reclameverboden zijn er over de hele wereld, maar tabaksfabrikanten blijven wel op zoek naar nieuwe rokers. 

Die kans op een boete van enkele tienduizenden euro's neemt de tabaksindustrie graag voor lief. Dat bedragje voelt de industrie niet in de miljardenportemonnee. Al die jonge mensen die verslaafd raken dan weer wel.

Social media onmisbaar

Uit onderzoek blijkt dat social media onmisbaar zijn voor de tabaksindustrie. De reclamecampagnes ‘nieuwe stijl’ zijn zo opgezet dat ze nét binnen de wetten van de overheid en de regels van Facebook, Instagram en TikTok blijven.

Boybands en influencers

Ook voor alternatieve tabaksproducten wordt creatief reclame gemaakt. Uit een ander onderzoek bleek dat British American Tobacco (BAT) tijdens een concert van de Spaanse boyband Dvicio hun e-sigaret in de spotlight zette. De eerste rij was gevuld was met influencers. Mensen die een prijsvraag hadden gewonnen, konden er ook heen. De influencers en prijsvraagwinnaars kregen het verzoek vooral filmpjes en foto’s te delen. Kregen zij ook betaald voor het plaatsen van hun filmpjes? Daar blijft BAT lekker vaag over.

Dealtje met de studentenvereniging

En hoe pakken de tabaksfabrikanten hun marketing in Nederland aan? Hier sloten ze deals met studentenverenigingen, zodat hun merk als enige verkocht werd. Dat proberen ze ook bij festivals. Niet omdat ze dan zoveel verdienen aan de verkoop van sigaretten op een festival, maar omdat hún merk dan bekender wordt onder een doelgroep waar ze gek op zijn: jongeren.

Weten hoe Big Tobacco nog meer jongeren aan het roken krijgt? Of hoe ze hun product extra verslavend maken? Alles over de smerige praktijken van de industrie lees je bij Tabaksindustrie. Weet je genoeg en ben je het roken wel zat? Kijk dan bij Ik wil stoppen.

Deel dit artikel

Bekijk ook

vrouw zit op bed en schrijft in een schrift

Samen stoppen stappenplan

Als je besluit om te stoppen met roken, dan wil je dat natuurlijk het liefst in één keer ...
personen die elkaar vasthouden

Met begeleiding stoppen met roken

Met de juiste steun heb je meer kans om gestopt te blijven. Onderzoek laat zien dat erkende begeleiding, ...
portemonnee met veel geld

Je zorgverzekering vergoedt stoppen met roken

Sinds januari 2020 krijg je in de meeste gevallen een stoppen-met-roken behandeling vergoed. Dit is bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding ...
sip kijkende clown

Tabaksfonds klinkt te mooi om waar te zijn, en is dat ook

De naam van het fonds klinkt nog zo mooi: 'Foundation for a Smoke-Free World'. Maar de stichting van ...