Tabaksfonds klinkt te mooi om waar te zijn, en is dat ook
De naam van het fonds klinkt nog zo mooi: ‘Foundation for a Smoke-Free World’. Maar de stichting van Philip Morris streeft helemaal niet naar een rookvrije wereld. Rokers moeten vooral niet stoppen met roken, maar overstappen op het verslavende product dat de fabrikant toevallig nét op de markt heeft gebracht.
In 2017 belooft Philip Morris International (PMI) bijna een miljard dollar te stoppen in het fonds. De officiële missie: ‘Roken binnen deze generatie beëindigen’. Het lijkt een grap. Een fabrikant die aan verslavende sigaretten geld verdient, zou die nou echt roken de wereld uit willen helpen?
Het fonds blijkt een onderdeel van de campagne die het imago van Philip Morris moet opkrikken. Heel toevallig: op het moment dat de foundation wordt opgericht, timmert Philip Morris flink aan de weg met zijn nieuwe IQOS. Dat is een elektronisch apparaatje dat tabak tot de helft van een brandende sigaret verhit. Het bedrijf investeerde er naar eigen zeggen 4,5 miljard dollar in deze ‘heat-not-burn’. In de hoop er flink aan te gaan verdienen, natuurlijk.
Heat-not-burn net zo schadelijk
Zo'n 8 miljoen van het fonds gaat naar verschillende onderzoeken. Die moeten bewijzen dat alternatieve tabaksproducten (zoals heat-not-burns, niet toevallig) roken de wereld uit kunnen helpen. Dat ontdekte Follow the Money. Maar als onderzoekers indirect door de tabaksindustrie worden betaald, is het lastig om echt onafhankelijk onderzoek te doen.
Dure façade
Ook gaan er via de stichting miljoenen naar pr-bedrijven die in het verleden reclamecampagnes maakten voor de tabaksindustrie. En er gaan tonnen naar adviesbureaus die er vooral om bekendstaan dat zij lobbyen voor Big Tobacco. Tabaksfabrikanten mogen zelf niet contact zoeken met bijvoorbeeld parlementariërs, dus dat gebeurt vaak via die adviesbureaus. Alles bij elkaar opgeteld gaan er zo miljoenen van de 'foundation' op aan reclame en lobbywerk.
De Foundation for a Smoke-Free World is dus niet meer dan een duur gesponsorde façade van de tabaksindustrie, die vooral de IQOS als iets moois in de markt moet zetten.
Meer recent heeft de tabaksindustrie nog een product op de markt gebracht dat schadelijk en verslavend is: nicotinezakjes. Meer lezen over deze industrie? Kijk dan hier.