Tabakslobby vermomt zich als burgerbeweging
Grote tabaksproducenten hebben zo hun strategieën om invloed uit te oefenen. Eén daarvan is hun lobby vermommen als een soort burgerbeweging, van mensen die gewoon graag roken of vapen.
De tabaksindustrie lobbyt erop los, bijvoorbeeld door politici met brieven te bestoken of in te lijven. Maar er is nog een strategie die ze graag gebruiken: zogenaamde rokersorganisaties een woordje laten meepraten.
Big Tobacco wil de mythe in stand houden dat e-sigaretten niet schadelijk of verslavend zijn
Strengere regels e-sigaret
In november 2021 vonden er in Genève gesprekken plaats over het antitabaksverdrag van de Wereldgezondheidsorganisatie. Een belangrijke vraag die er voor de 181 betrokken landen op tafel ligt: willen overheden voor alternatieve tabaksproducten, zoals de e-sigaret, dezelfde strenge regels als voor gewone sigaretten? Denk aan regels voor reclame, verpakking en uitstallen in tabakswinkels.
Het is een heel belangrijke markt voor de tabaksindustrie: de e-sigarettenmarkt zal in 2025 uitgroeien tot ongeveer 50 miljard dollar per jaar. Steeds wil Big Tobacco de mythe in stand houden dat e-sigaretten niet schadelijk en niet verslavend zijn, ook al is het tegendeel bewezen.
Lobbygroepen vermomd als burgers
In Genève mag de industrie niet meepraten, dus wat te doen? Ze schakelen de hulp van de World Vapers’ Alliance en het Consumer Choice Center in. Die presenteren zich als burgerbewegingen die opkomen voor mensen die e-sigaretten en andere alternatieve tabaksproducten gebruiken. Maar eigenlijk zijn dit gewoon lobbygroepen die worden betaald door grote tabaksbedrijven. Dat ontdekte The Investigative Desk na onderzoek voor de krant NRC.
Twitterende parlementariërs
En het werkt: het Consumer Choice Center weet een groep van 30 Europarlementariërs te strikken. Zij pleiten gezamenlijk voor minder strenge regels voor elektronische sigaretten dan voor de normale sigaretten. In de aanloop van de top wordt er – hoe toevallig – volop getwitterd over e-sigaretten. Sinds eind 2019 wordt er ineens tien keer zoveel getwitterd over e-sigaretten. De accounts gebruiken hashtags die door de industrie zijn bedacht zoals #tobaccoharmreduction en #vapingsaveslives. Waar kennen we dat ook alweer van? Juist, van influencers die worden ingeschakeld door Big Tobacco.
Maar er zijn nog meer manieren waarop de tabaksindustrie beleid beïnvloedt. Wil jij stoppen met alle producten van Big Tobacco maar dat niet alleen doen? Kijk dan bij Samen stoppen.